top of page

Waarom LinkedIn interessant is om werknemers aan te trekken

Vacatures in overvloed. Je kan geen webpagina meer bezoeken, of ze springen je langs alle kanten om de oren. Voor allerlei functies zie je vacatures passeren en het is zowaar een job op zich om ze ingevuld te krijgen. Hoog tijd om er eens een groot onderhoud te houden. Spoiler alert: LinkedIn blijkt dé geschikte tool die orde kan brengen in de vacature-soep.

LinkedIn is het nieuwe Tinder voor dé professionele match

Om te achterhalen waarom LinkedIn zo handig is om de ideale kandidaat op het spoor te komen, nemen we eerst even de sterktes van het platform onder de loep.

In de beginfase was LinkedIn vooral een online verzameling van cv’s, maar tegenwoordig is het ook een platform om nieuws en kennis te delen. Door deze waardevolle content kan je een netwerk uitbouwen gebaseerd op gedeelde interesses. Dat is al een goed begin naar de ideale, professionele match.


LinkedIn door de ogen van werknemers

Werknemers vullen allerlei gegevens in op hun profiel: gevolgde opleidingen, verworven competenties, ervaring, interesses,… noem maar op. Op die manier schetsen ze een zo volledig mogelijk beeld van zichzelf en hopen ze op termijn de juiste professionele match te vinden.


Zeker in België heerst een relationele cultuur. Dat wil zeggen dat wij de relatie met anderen, waaronder dus ook bedrijven, cruciaal vinden. Mensen kiezen het liefst voor zaken die ze kennen, waar ze vertrouwd mee zijn en waar ze met andere woorden al een connectie mee hebben. Dat bleek ook tijdens de coronacrisis: merken die bleven communiceren en adverteren, bleven top of mind en bouwden een sterkere klantprelatie op. In zulke onzekere tijden kregen die merken het vertrouwen boven anderen en werden ze dus meer gekocht.

LinkedIn door de ogen van werkgevers


Zoals je net hebt gelezen, is het van groot belang om relaties op te bouwen. Ook als je nog niet meteen een vacature hebt openstaan, is het aangeraden om al connectie te maken met interessante profielen. Niemand weet immers wat de toekomst brengt. Als je op een bepaald moment dan een nieuwe collega zoekt, ben je alvast in een paar klikken bij enkele interessante profielen.

Het is bovendien altijd een goed idee om doorlopend grote of kleine inspanningen te doen voor een sterke employer branding. Dat kan bijvoorbeeld door op je social media kanalen posts te plaatsen van een gezellige teambuilding met de collega’s, van de zomerse BBQ met het team, of foto’s van de onderonsjes aan het koffieapparaat.

Voeg ook zeker duidelijk je contactgegevens toe aan je profiel, zodat anderen je makkelijk kunnen bereiken. Geef ze het gevoel dat de deuren van je bedrijf virtueel open staan. Dat houdt de drempel zo laag mogelijk.


LinkedIn is het nieuwe Google

LinkedIn is niet alleen het nieuwe Tinder, het is in zekere zin ook het nieuwe Google. LinkedIn ontwikkelde namelijk een betalend programma speciaal voor werkgevers. Daarbinnen maken geavanceerde zoekfuncties het mogelijk om heel specifiek de geschikte kandidaten te vinden.

‘LinkedIn Recruiter’ laat gebruikers toe om te zoeken op onder andere locaties, titels, skills, regio, postcode (en afstand tot postcode), aantal jaren ervaring, jobfunctie,… Verder kiest de software matches voor je uit die bij je vacature passen. 75% van de recruiters geeft aan hiermee sneller personeel te vinden.

Daarbij kan je tegen betaling je vacature dertig dagen lang tonen op LinkedIn. Deze verschijnt dan bij geschikte kandidaten op de homepagina onder ‘Vacatures die u misschien interesseren’. Hiervoor gebruikt LinkedIn de overeenkomsten tussen iemands profiel en de inhoud van de vacature. Dat bespaart jou een dagenlange speurtocht doorheen alle mogelijke cv’s. En de kans is groot dat je binnen de kortste keren kandidaten vindt die perfect aansluiten bij je vacatureomschrijving.

Via een geavanceerde zoekopdracht dé juiste professionele match vinden voor jouw vacatures, dat is de connectie waarvoor LinkedIn je de hand reikt.


Heb jij ook moeite met de geschikte kandidaten te vinden voor openstaande vacatures? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.


Comentários


bottom of page